יום שני, 6 באוגוסט 2012

Californication-Red Hot Chili Peppers

                                                                            
                                                                       להקה:Red Hot Chili Peppers
                                                                       אלבום:Californication
                                                                       ז'אנר: Funk
                                                                       תאריך יציאה: 8.6.1999

Californication, הוא האלבום השביעי של הלהקה Red Hot Chili Peppers ונכון להיום הוא נחשב כאלבום הכי מצליח מבחינה מסחרית שלה, וברחבי העולם נמכרו 16 מיליון עותקים של האלבום. ביצירה של האלבום השתתף John Frusciante,  שחזר ללהקה אחרי שעזב אותה והחליף את Dave Navarro,  כגיטריסט של הלהקה. חזרתו של John זיכתה את הלהקה בשינוי סאונד משמעותי ויצרה שינוי נראה בסיגנון מהסיגנון שהוקלט ביחד עם Dave. ניתן להבחין שבאלבום נמצאים כמה נושאים מרכזיים כגון: California, זנות, הנושא של התאבדות, סמים, נסיעות וכלל גלובליזציה. בפרסי הגראמי האלבום היה מועמד לאלבום הרוק הטוב ביותר ולא זכה, אולם שיר מסוים באלבום בשם Scar Tissue זכה בתור שיר הרוק הטוב ביותר. 

אורכו של האלבום הוא כ-56 דקות והוא מורכב מ-15 שירים. האלבום הזה ספציפית קצת כבד, דבר זה יכול להכביד על כמה מן השומעים למרות שלדעתי הוא צריך להיות ככה. יש לאלבום אווירה כבדה, קצת אפלה אם אפשר לומר. אחרי הכל אם הנושאים אשר נמצאים בו זה הגיוני שכך יהיה וזה כמובן נותן לאלבום את קסמו האישי. השירים הכי כבדים לדעתי הם Parallez Universe, ו- This Velvet Glove. בין השירים הקצביים שנמצאים באלבום נמצאים השירים: Around The World ו- Get On Top. השיר המועדף אליי בכל האלבום הוא Around The World וזאת בגלל ההתחלה הייחודית של השיר אשר מתחיל בבאס חזק שאליו מצטרפים תופים, גיטרה וכמובן הזמר. מי שמוסיפה לייחודיות שלו היא הליריקה המוזרה של הפזמון בפעם השנייה שאין לה בכלל משמעות. אולם לשיר עצמו יש את הצליל ה-Funky של הלהקה כפי שאנחנו מכירים אותה.

אם כבר התחלתי לדבר על שירים באלבום אז אולי כדאי שאציין את הדבר הבא: ללהקה היה קושי עם השיר Californication, אחד השירים המצליחים ואהובים שלהם. השיר מדבר על הצד האפל של הוליווד ומביא אלמנטים ממנה, בשיר מדובר על פורנוגרפיה בשורה (hardcore soft Porn) , על ניתוח פלסטי (pay your surgeon very well to break the spell of aging), ולתרבות הפופ בה יש הפניות לזמר של Nirvana, שהוא Kurt Cobain, ול-David Bowie. הליריקה של השיר היא זו שהופכת אותו למה שהוא, ליריקה רצינית שיש לה משמעות ואשר מדברת על הדברים שאנו נמנעים מלדבר עליהם. לדעתי הוא נמנה מבין השירים הלל אשר גורמים לך לחשוב.

 וכמובן איך אפשר שלא לדבר על השיר שזכה בגראמי על שיר הרוק הכי טוב והוא Scar Tissue. השיר בעצם מספר את סיפורו של הזמר הראשי של הלהקה Anthony kiedies וההתמכרות שלו לסמים, בנוסף לכך Anthony כתב ספר באותו שם אם Lary Sloman הספר הוא בעצם הביוגרפיה שלו והוא עוקב אחריו מילדותו ועד 2004 השנה שבה נכתב הספר. כמו השיר גם הספר מדבר על סיפורו של Anthony עם סמים והתמכרות לסמים ואף מספר על איך מותו של חברו הטוב Hillel Slovak שנפטר ממנת יתר של סמים השפיע עליו ואף העכיר את מצבו. השיר הוא שיר די מלודי שיר רגוע בלי הרבה עליות וירידות, בשיר הוא מתייחס לחבר הלהקה לשעבר Dave navarro, ובעצם מייחס אותו למלך הסרקזם (Sarcastic mister know it all). הוא שיר טוב שנחמד להאזין לו ככה סתם שרוצים להירגע.

Californicatiom במילה אחת: נהדר. מהאזנה לאלבום אפשר לראות למה הוא היה ההצלחה המסחרית הכי גדולה של הלהקה. לא מאכזב בכלל ולהפך, הוא מציב רף גבוה עוד יותר מאשר Blood Sugar Sex Magik אשר לדעתי הוא האלבום הטוב ביותר של הלהקה. אני מציע לכל אוהבי הרוק וה-funk ואפילו אנשים שלא שומעים את הז'אנרים הללו להאזין לו, אחרי הכל על איכות לא מוותרים.

Long live the Funk

                                                                                4.5/5

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה